mese meni mönkään  

Posted by Unknown in , ,

Olin tänään kurssi-ircissä.

Minä kirjoitan lyhintäkin sähköpostikirjettä kaksi tuntia.
En ehdi koskaan kahvipöytäkeskusteluissa avaamaan suutani.
Olen asiallinen mies.
Keskustelen mielelläni yhden ihmisen kanssa.
Tai puhun yleisölle.

Minulla meni ircissä ensimmäinen puoli tuntia siihen, että opin lukemaan tarpeeksi nopeasti.
Kahden tunnin aikana en oppinut ajattelemaan tarpeeksi nopeasti.
Tai rakentamaan lauseita niin, että olisin pystynyt osallistumaan luontevasti keskusteluun.
Mutta siihen olen tottunut jo sukujuhlissa ja työpaikan kahvipöydässä.
Sen kanssa osaan elää.

Muutaman kerran yritin reagoida nopeasti, mutta koneeni kiusasi minua.
Vaikka painoin näppäimistön nappuloita kuinka lujaa, mitään ei ilmestynyt ruudulle.
Tai ilmestyi kyllä, mutta niin hitaasti, että kun sain lauseen valmiiksi, keskustelu kulki jo aivan jossain muualla.
Ja kun viimein sain heitettyä lauseeni maailmalle, kului viisi minuuttia, ennen kuin se ilmestyi ruudulle.
Tämä ei lisännyt itsevarmuuttani.
Vasta viimeisillä hetkillä yhteys alkoi toimia kunnolla.

Ei mukava kokemus.
Mutta tuota täytyy kokeilla töissä.

Sain LiveMessengerin käyntiin kun arvasin oikein, millä sähköpostiosoitteella ja salasanalla olen tilin joskus luonut. En siis muistanut mitään. Arvasin oikein.
Se kertoo paljon halustani luoda turvallisia tunnuksia.

Tämän blogitekstin otsikko kertoo siitä ajasta, kun en ollut vielä keksinyt, että voisin arvata tunnukseni. Yritin hankkia uuden. Mutta se osoittautui minulle ylivoimaisen vaikeaksi tehtäväksi.
Ruutu sanoi: hanki uusi tunnus.
Uusi mese latautui koneelleni. Kiva.
Ja kun halusin luoda siihen tunnuksen, ohjelma halusi ladata minulle taas uuden mesen....

Vanhana psykoanalyytikkona tajusin, että ylivoimaiset latausvaikeuteni liittyvät syvään vastahakoisuuteeni pikaviestimiä kohtaan.

Mikä tarkoittaa sitä, että minun on tehtävä kovemmin työtä.

Kun Suomen Kuvalehtikin on julistanut jo sähköpostin kuolleeksi, minun on pakko ottaa nykyajan viestintämuodot haltuun.

Kyse on itsekunnioituksesta, elämänhallintataidoista, tietoyhteiskuntataidoista ja ammattitaidosta.

Latasin myös Mircin, mutta en jaksanut opetella käyttämään sitä.

Onneksi perjantain palaveri Keski-Espoon kirjaston Second Life-palvelupisteessä sentään sujui hyvin. Muuten pitäisi repiä Hawaijipaita ja ripotella tuhkaa tukkaan.

4 kommenttia

heh ajan kanssa, kyllä ne lyhyt viesti palvelut avautuvat pikkuhiljaa. Itekin olin alkuun tooosi pulassa ton mircin kanssa, mutta kyllähän se hahmottui nopeasti.

Jaakko hyvä, vaikka itse sormet krampissa ehdinkin sokeltaa älyttömyyksiä kurssi-ircissä, tunnistan kyllä itsenikin tuosta kuvauksestasi. Varsinkaan lyhyttä nasevaa tekstiä en millään saa (varsinkaan) miettimättä aikaiseksi. Kovahko oli vauhti.

Minäkin olen antanut kertoa itselleni sähköpostin kuolemasta. Se on sääli, sillä olen itse kokenut sen oivaksi työkaluksi esim. yhteydenpitoon opettajien kanssa. Vastaan kstossani yhteistyöstä koulujen kanssa, eikä opettajia ainakaan luurilla saa kiinni, enkä heti usko että pikaviestimistä apua tulisi.

Jos välttämättä haluat polttaa havaijipaidan, niin voin lähettää yhden vanhani.

Jaakko, minä kyllä huomasin että olit irkissä. Minusta se vaikutti ihan sujuvalta. Itse nautin välillä siitä, että voin vain istua ja kuunnella muita. Sitä tahtoo joskus kahvipöydässä intoutua liiaksikin ääneen. ( varsinkin silloin kun on muka ideariihi tms ja muka kannustavinaan muita estittämään kuolemattomat ideansa eikä anna itse suunvuoroa :)) Tässä on hyvä harjoitella.
jaa mirc - se on vielä koskematon maa.
Joskus nämä pyörätuolikirjaimet on ylivoimaisia!

Mahtavaa.
Tekstisi tarttui päähäni kuin Zen Cafen suorasukainen lyriikka - "mies jonka ympäriltä tuolit viedään..." Mutta et sä taida kyllä olla mies, joka jäisi ilman tuolia(!) Sen verran päässäsi tuntuu liikkuvan ajatuksia. JA se ei ole taas mitenkään suoraan verrannollinen yhteiskuntamme kovinkin kiihtyvään kommunikaation määrään. Sitä voi oppia tosiaan joskus sivustakatsojanakin, joo-o. Kuten tässä sun tekstiä lukiessa, että mikä pirun mirc??? (öh, lähtee etsimään...vauhdilla...eli ehkä huomenna)

Lähetä kommentti

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from jaakkokeskari. Make your own badge here.