Netvibes voi pilata elämäsi  

Posted by Unknown in , ,

Epäilin taannoin, että bloggaustaitoni ei enää kehity.
Oletus, että osaan jo bloggauksen taidon, on ensimmäinen syy oppimisen taantumiseen.
Toinen syyllinen on Netvibes.

Minä en juurikaan katso enää blogeja.
Minä luen syötteitä.

Syöte ja syötteenlukuohjelma ovat 2.0-juttuja.
Mutta syöte on tekstiä+linkkejä+kuvia.
Ovatko teksti, linkki ja kuva 2.0-juttuja?

Vertaa Roo Reynoldsin blogia ja blogin syötettä.

Kun vuorokaudessa on rajallinen määrä tunteja ja seuraan useampaa blogia, useimpien blogien seuraaminen jää blogitekstien otsikoiden lukemiseksi Netvibesissä. Vaikka 3D-jutut ovat minulle tällä hetkellä hyvin läheisiä, Roo Reynolds on tämän alueen guru ja olen vielä nähnyt hänet livenä, en usko että avaan kuin ehkä joka kymmenennen hänen bloginsa otsikon Netvibesissä.

Minä olen kirjastolainen. Roo Reynolds ei ole. Kirjastolaisten blogit ovat korkeammassa kiirellisyysluokassa kuin muiden.

Netvibesissä avaamistani Roo Reynoldsin blogiteksteistä luen ehkä vähän yli puolet. Mutta luen ne Netvibesissä. Itse blogiin siirryn vain, jos epäilen, että Netvibes ei pysty esittämään blogitekstiä oikein.

Blogiteksti (ilman kommentteja) on 1.0.
Blogi on 2.0.
Blogitekstien otsikoiden selaaminen on hälyä.
Hälyssä eläminen on 2.0.

Minä elän hälyssä ja nautin siitä.
(Oho. Nyt on vappu ja minä istun äänettömyydessä koneen äärellä, kun muu maailma seilaa VappuHumussa.)
Mutta se ei ole hienoa, että minä en tunne enää Roo Reynoldia. Sitä Roo Reynoldia, jonka hän esittää blogissaan.

Blogin kaava: X sanoo, että Y.
Y on blogiteksti.
X on sivupalkit, fontit, värit, otsikko. Tällainen olen se X, joka kirjoittaa että Y.
X:n perusteella arvotan Y:n.

Mutta jos seuraisin blogeja enkä syötteitä, ehtisin seurata ehkä paria bloggaajaa.
En minä voi pienentää maailmaani.
Kun minun pitää syventää sitä.

Blogimaailmani seuraaminen Netvibesin kautta on niin taloudellista, että on vaikea motivoida itseään seuraamaan muutamaa bloggaajaa myös blogien kautta.

Ongelma on vakava, mutta ratkaistavissa.

0 kommenttia

Lähetä kommentti

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos and videos from jaakkokeskari. Make your own badge here.